PSZÁF: csökkent a fogyasztói kérelmek száma

A második negyedévben 1665 fogyasztói kérelem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), ez az adat 18,6 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél és 9,6 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál - derül ki a PSZÁF fogyasztóvédelmi tevékenységéről készült összefoglalóból.

A felügyelet honlapján csütörtökön közzétett jelentés szerint a pénzpiaci kérelmek száma (1143) a múlt év azonos időszakához viszonyítva mintegy 11 százalékkal, 2013 első negyedévéhez képest pedig több mint 20 százalékkal csökkent, részarányuk azonban még mindig a legjelentősebb, az összes kérelem közel 70 százalékát teszik ki.

A biztosítói szektort érintő kérelmek (461) az összes kérelem negyedét (27,7 százalék) foglalják magukba. A tőkepiaci szektorra vonatkozó kérelmek száma (26), illetve aránya (1,6 százalék) már hosszú ideje nem képvisel jelentős súlyt. A pénztári szektort érintő kérelmek száma (16) és aránya (1 százalék) az elmúlt negyedévek során erőteljesen visszaesett, és jelenleg már marginálisnak tekinthető.

A legtöbb kérelem továbbra is a bankokkal kapcsolatban érkezett, számuk 780 volt a második negyedévben, míg a pénz- és tőkepiaci kérelmek közel negyede a pénzügyi vállalkozásokat érintette, hasonlóan az előző negyedévekhez.

A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek száma hétre mérséklődött az első negyedévi 26-ról, míg tavaly a második negyedévben 20 ilyen típusú kérelem érkezett a felügyelethez.

A pénz- és tőkepiaci kérelmek több mint kétharmada (814) - a korábbi negyedévekhez hasonlóan - a hitelezéssel volt kapcsolatos. Az egy évvel korábbi adatokhoz viszonyítva egyedül a gépjárműhiteleknél emelkedett nagyobb mértékben, 63 százalékkal a kérelemszám, a többi szolgáltatástípus csökkenést vagy stagnálást mutat.

A deviza alapú jelzáloghitelekkel, valamint a deviza alapú személyi kölcsönökkel kapcsolatos kérelmek száma 2012 negyedik negyedéve óta folyamatosan csökkenő tendenciájú, arányuk ezen időszak alatt  32-ről 24 százalékra mérséklődött.

A leggyakrabban előforduló öt kérelemtípus közül csak az elszámolásokkal, megbízások teljesítésével kapcsolatos ügyek száma emelkedett jelentősebben, 15 százalékkal a második negyedévben 2012 azonos időszakához képest.

A pénzpiaci szektornál lefolytatott, kérelemre induló fogyasztóvédelmi eljárásokban megállapított legjellemzőbb jogszabálysértések a panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírások megsértése, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény be nem tartása, valamint a fogyasztói kölcsönszerződésekkel kapcsolatos egyoldalú szerződésmódosításokra vonatkozó jogszabály megsértése.

A biztosítási szektorban a legjellemzőbb három szolgáltatástípusnál (kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, lakás-, és otthonbiztosítás, unit-linked életbiztosítás)éves összehasonlításban mérsékelten, 10-15 százalékkal nőtt a kérelmek száma, az előző negyedévhez képest viszont csökkent.

A legtöbb kérelem a kgfb-vel kapcsolatban érkezett, ezek tették ki az összes kérelem 33 százalékát, 22 százalék volt a lakásbiztosítással kapcsolatos ügyek aránya és 11 százalék a unit-linked életbiztosításoké.

A kérelemtípusok szerinti csoportosítás alapján a díjszámítással kapcsolatos kérelmek száma a megelőző negyedév adataihoz viszonyítva harmadával csökkent. Növekedés figyelhető meg a kártérítési, biztosítási összeg nagyságát kifogásoló kérelmek esetében, míg a tájékoztatási hiányosságokkal összefüggésben jelentősen kevesebb kérelem érkezett.