MNB: lejárt az elszámolási értesítők megküldésének határideje
Lejárt az elszámolási értesítők megküldésének határideje: a pénzintézeteknek a forint- és a ténylegesen devizában törlesztő hitelesek részére szeptember 30-ig kellett megküldeni az elszámolási értesítőket - hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Amennyiben viszont az MNB által indított elszámolási közérdekű per augusztus 1-jéig nem zárult le, úgy az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap. A perek elhúzódása miatt 8 pénzügyi intézmény ügyfeleihez (CIB Bank Zrt., CIB Lízing Zrt., Citibank Europe plc. Magyarországi Fióktelepe, Magyar Cetelem Bank Zrt., OTP Bank Nyrt., OTP Jelzálogbank Zrt., Sopron Bank Burgenland Zrt., és az UCB Ingatlanhitel Zrt.) érkezhet röviddel később az elszámolás.
A pénzügyi intézmény az utolsó elszámolási értesítő kiküldése után 15 napon belül köteles honlapján, illetve a bankfiókjaiban közzétenni, hogy az elszámolás lezárult. A tájékoztatás közzétételét követő 60 napon belül van lehetősége azon fogyasztóknak írásbeli panasszal élni pénzügyi intézményüknél, akik nem kaptak elszámolást, holott álláspontjuk szerint jogosultak lennének rá. A közlemény emlékeztet: az elszámolás mintegy 3,5 millió forinthitel-szerződést, valamint 16 900 ténylegesen devizában törlesztett szerződést érint. Ténylegesen elszámolási értesítőt várhatóan csak 1,9 millióan kapnak, mivel a vonatkozó jogszabályok szerint azoknál a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt, jellemzően rövid futamidejű, fix költségű fogyasztói kölcsönszerződéseknél, ahol nem történt tisztességtelen kamat-, díj-, költségemelés - és ezért visszajáró összeg sem keletkezik -, nem kell külön értesítő levelet küldeni.
Ha egy fogyasztó vitatja az elszámolási értesítőben foglaltakat, az annak kézhezvételétől számított 30 napon belül saját pénzügyi intézményénél tehet panaszt. A pénzügyi intézmények közlése alapján 2015. szeptember 15-ig 531 panaszbeadvány érkezett az intézményekhez a forint- és ténylegesen devizában törlesztők elszámolását érintően. Az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi központjához szeptember végéig 112 elszámolással összefüggő tájékoztatáskérés, és 17 írásos fogyasztói beadvány érkezett. Ezek többsége az elszámolási értesítők postázásával, a kifizetésekkel és a panaszeljárás menetével kapcsolatos. Az MNB a forint- és ténylegesen devizába törlesztő hitelesek elszámolásának maradéktalan végrehajtása érdekében 2016 elejéig 190 pénzügyi intézménynél folytat témavizsgálatot, kiemelten az elszámolási értesítők tartalmára, postázására és a fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó előírásokat vizsgálva, és jogszabálysértés esetén haladéktalanul fellép - írták.