Loppert Dániel: Magyarország 100 százalékban leköti az út- és vasútfejlesztés uniós keretét

Magyarország a közúti és gyorsforgalmi utak, valamint a vasút fejlesztésére rendelkezésre álló hétéves európai uniós keret 100 százalékát leköti 2013. december 31-ig - nyilatkozta Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője az MTI-nek csütörtökön.

A Központi Statisztikai Hivatal csütörtökön hozta nyilvánosságra, hogy az építőipar termelése 2013. júniusban a kiigazítatlan, és a munkanaptényezővel kiigazított adatok szerint is 12,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az egyéb építmények építése 6,5 százalékkal nőtt, elsősorban az út- és vasút-felújítási munkák következtében.

Loppert Dániel ezzel is összefüggésben hangsúlyozta, hogy a közúti és gyorsforgalmi utak fejlesztésére szánt uniós pénzek 66,5 százalékát már sikerült lekötni, a tervek szerint az év végéig elérik a 100 százalékot. Folyamatban van 450 milliárd forint értékű útépítés, a tenderek több mint felére már nyertest hirdettek a közbeszerzésen. Az idén a közúti fejlesztések keretében 67 kilométer gyorsforgalmi útra, 29 kilométer autópályára, 72 kilométer elkerülő útra, és 388 kilométer burkolat megerősítésére szóló kiírást terveznek.

A 450 milliárd forintot kitevő közúti beruházások között említette a kommunikációs vezető az M86-os gyorsforgalmi út megépítését Szombathely és Csorna között, az M4-es megépítését Abony és Fegyvernek között, valamint a Miskolcot, Nyíregyházát, Seregélyest elkerülő utakat.

A vasúti fejlesztéseknél a vasútépítésére szóló 600 milliárd forint hétéves keret 80 százalékát, 470 milliárd forintot lekötöttek előkészített, elindított és kivitelezés alatt álló vasútfejlesztésekkel. A további fejlesztések között szerepel a székesfehérvári vasúti csomópont átépítése, valamint a Lepsény-Balatonszentgyörgy vonalszakasz korszerűsítése a dél-balatoni vasúti projekt keretében - ismertette Loppert Dániel.

A most folyó közúti beruházások közé sorolta a kommunikációs vezető az M43-as autópálya Szeged és Nagylak közötti szakaszát, az M3-as autópálya Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti részét, az M0-ás déli szektorának bővítését, amelyek 154 milliárd forint útépítést jelentenek.

A vasútnál a Budapest-Kelenföld-Székesfehérvár, a Budapest-Esztergom, Szajol-Püspökladány szakasz felújítása jelenleg is tart 230 milliárd forint beruházás keretében - tette hozzá a NIF kommunikáció vezetője.