Ingyenes készpénzfelvétel - Újabb módosítások a rezsicsökkentési törvényjavaslathoz

A bankok nem alkalmazhatnak a számlaszerződésben olyan feltételt, amely napi 150 ezer forintnál kevesebb készpénzt enged kivenni a bankjegykiadó automatából (ATM-ből) - ezt a saját, bizottsági módosító indítványát is elfogadta a parlament gazdasági és informatikai bizottsága, csütörtöki ülésén.

A rezsicsökkentési törvényjavaslathoz fűzött másik bizottsági módosító indítvány szerint a bankoknak lehetővé kell tennie azt is, hogy az ATM-ből az egy alkalommal felvehető összeg nagysága elérhesse 75 ezer forintot.

Ugyanehhez a törvényjavaslathoz fogadott el a bizottság, a jegyző társasház felügyeleti jogkörét részletező szabályokat. A jegyző hatásköre a társasház működésének, a társasház szerveinek és e szervek működésének ellenőrzésére terjed ki. Ennek keretében a törvényességi felügyeletet gyakorló jegyző ellenőrzi, hogy a társasház alapító okirata, szervezeti-működési szabályzata és azok módosítása, továbbá a társasház működése, közgyűlési határozata megfelel-e a jogszabályoknak, az alapító okiratnak és szervezeti-működési szabályzatnak. Azt is ellenőrzi a jegyző, hogy a társasház működése megfelel-e a közgyűlési határozatokban foglaltaknak.

A társasház köteles tűrni azt, hogy a jegyző ellenőrizze, és ehhez a kért dokumentumokat át kell adnia. Amennyiben a társasház jogszerű működése a közös képviselő, vagy pedig az intézőbizottság jogsértő magatartása miatt nem állítható helyre, akkor a jegyző a közös képviselőt és az intéző bizottság tagjait megbírságolhatja.

Egy másik - elfogadott - bizottsági módosító indítvány szerint az elektromos-, illetve a gázhálózatra csatlakozás díját a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke rendeletben állapítja meg. A rendelet előkészítése során a hivatal kikéri az érintett - szolgáltatók és fogyasztók - reprezentatív érdekképviseleteinek a véleményét.

A gazdasági bizottság megerősítette a költségvetési bizottság által, a kollektív befektetési formákról szóló törvényjavaslathoz készített módosító indítványát, amely szerint az nevezhető megbízható szerencsejáték szervezőnek, aki soha nem tartozott 90 napnál hosszabb ideig közteherrel. Ez a jelenlegi törvény szerint 30 nap. A másik módosítás szerint az is megbízható szerencsejáték szervező, akinek egyik bankszámláján sem volt az adóhatóság által kezdeményezett, 500 ezer forintot meghaladó azonnali beszedési megbízás. A jelenlegi szabályok szerint egyáltalán nem indulhatott inkasszó a megbízható szerencsejáték szervező ellen. A szerencsejáték törvény szerint a miniszter a megbízható szerencsejáték-szervezővel nyilvános pályázat kiírása nélkül is megkötheti a koncessziós szerződést.

A bizottság vita nélkül - két szocialista igen szavazattal - elutasította a paksi bővítési törvényjavaslathoz beadott ellenzéki, illetve független újabb módosító indítványokat. Ezek között szerepelt az, hogy a hitelszerződést csak a parlament hozzájárulásával lehessen megkötni, további szerződéseket csak népszavazás után lehessen megkötni, illetve az új Országgyűlés is erősítse meg a jelenleg tárgyalt megállapodást.

A bizottság nem vette tárgysorozatba Jávor Benedek, független képviselő, a PM társelnöke egy törvény- és egy határozati javaslatát. A törvényjavaslatban az szerepel, hogy új nukleáris létesítmény és radioaktívhulladék-tároló létesítésének, valamint meglévő atomerőmű további atomreaktort tartalmazó egységgel való bővítésének előkészítéséhez az Országgyűlés előzetes elvi hozzájárulása szükséges. A pályázat kiírásához, szerződéskötéshez és pénzügyi kötelezettség-vállalásához is az Országgyűlés - a várható költségeket is rögzítő - újabb előzetes hozzájárulása szükséges. A határozati javaslatban - egyebek mellett - az szerepelt, hogy az Országgyűlés felkéri a kormányt, hogy 2014. február 1-ig tárja az Országgyűlés elé a Paksi Atomerőmű tervezett bővítésének lehetséges kiváltó alternatíváit, továbbá az új alaperőmű létesítését indokolttá tevő aktuális energiapiaci prognózisokat is.