Építőipari Nívódíjat kapott a szegedi Móra Ferenc híd
Építőipari Nívódíjat kapott közlekedési létesítmény kategóriában 2012-ben a szegedi Móra Ferenc híd, amely az uniós források segítségével megvalósult M43-as autópálya Szeged-Makó szakaszán található - közölte a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. pénteken az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint a látszólag egyszerű gerenda-hidat több innovációs ötlettel tették korszerűvé, egyedivé.
A 600 méter hosszú, 30 méter széles Móra Ferenc híd úgynevezett "extradosed", vagyis függesztett-feszített híd, amely átmenetet képez a gerendahíd és a ferdekábeles híd technológiája között. Egyedisége abban rejlik, hogy a szerkezet vonalából kiemelték a feszítő kábeleket - ez esetben két 22 méteres pilon segítségével - amelyek így hatékonyan segítik a karcsú híd teherbírását.
További újítás még a híd keresztmetszete is: az alsó és felső vasbeton lemezek között a terhelést trapéz gerinclemezek viselik. Ezzel a megoldással a szerkezet önsúlya jelentősen csökkent, miközben a hasznos teherbírás nem változott. Németországban alkalmaztak már hasonló szerkezetet, de ilyen típusú, extradosed szerkezetű, trapéz-övlemezes megoldást - szerényebb méretekkel - eddig csak Japánban építettek.
Az Építőipari Nívódíjat az Építőipari Mesterdíj Alapítvány ítéli oda évente egyszer, tíz kategóriában - áll a NIF Zrt. közleményében.