Elindult a tudatos fogyasztóvá nevelést célzó Okosotthon Program
Elsősorban az általános iskolások számára indította el a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) az Okosotthon Programot, amellyel a gyerekek játékos formában tanulhatják meg, hogyan takarékoskodhatnak, és fogyasztásaik során mire kell odafigyelniük. A programot csütörtökön mutatták be a debreceni Epreskerti Általános Iskolában.
Pintér István, a hatóság főigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: a 6-10 éves korosztályt éri a legtöbb külső inger, így velük lehet a leghatékonyabban kezdeni a tudatos fogyasztóvá nevelést.
Ismertette: a hatóság mindenki számára ingyenesen elérhető játékos programot indított az interneten, amely a www.nfhokosotthon.hu honlapon érhető el. A játék során egy virtuális háztartásban kell különféle feladatokat és felmerülő problémákat megoldani a leghatékonyabb megoldási javaslat kiválasztásával. A rendszer jelzi, hogy egyszerű praktikákkal - mint például a törülköző radiátorról levétele vagy az ásványvíz hideg kamrában tartása a hűtő helyett - mennyi energia spórolható meg, és mennyit lehet megtakarítani a költségeken. A játéknak van egy nehezebb, felnőtteknek szóló alkalmazása is, amely a rezsiköltségeken elérhető megtakarításhoz ad praktikus tanácsokat - tette hozzá a főigazgató.
Pintér István tájékoztatása szerint a programot az őszre társasjáték formájában is elkészítik, mert nem minden iskola rendelkezik megfelelő informatikai eszközparkkal. Ez kereskedelmi forgalomban nem lesz kapható, csak az oktatási intézményeknek szánják.
Szabó Gyula iskolaigazgató arról számolt be, hogy az Epreskerti Általános Iskolában emelt szintű informatikai oktatás folyik, a tantermek fel vannak szerelve digitális táblákkal, így minden adott ahhoz, hogy az Okosotthon Programot az oktatás részévé tehessék. Véleménye szerint az általános iskolások a legfogékonyabbak a környezetvédelem kérdéseire is, így jól motiválhatóak arra, hogy otthonukban is alkalmazzák a játékban megismerteket. Barcsa Lajos, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője elmondta, hogy a megyében a felügyelőség a gimnáziumokban is szokott előadásokat tartani, hiszen a középiskolások már maguk is önálló fogyasztók.
Pintér István az MTI érdeklődésére ismertette, hogy a hatósághoz évente közel 100 ezer lakossági panasz vagy érdeklődés érkezik, a legjellemzőbbek az energiaszolgáltatással, a szavatossági szabályokkal és az utazási termékekkel kapcsolatos bejelentések. Jó lépésnek tartotta, hogy törvény rendelkezik a közüzemi számlák egyszerűsítéséről, mert a fogyasztók nehezen tudnak a számlaképeken eligazodni. Megítélése szerint hasznos az is, hogy a fogyasztó láthatja, hogy hónapról-hónapra mennyit spórolt a lakása rezsiköltségein, ez ugyanis további takarékosságra sarkallhat.