Devizahitelek - Duna House: a mentőcsomag fékezi az ingatlanpiacot

A Duna House ingatlanközvetítő hálózat szerint amíg a válságot követő 5 év ingatlanpiacát a vásárlók hiánya jellemezte, úgy idén éppen az eladókból van kevés, mert a devizahiteles mentőcsomag miatt sokan kivárnak.

Az MTI-hez szerdán eljuttatott elemzése szerint ugyanakkor idén kedvező adatok érkezik az ingatlanpiacról, így 2014 a válságot követő legjobb év lehet. Komoly hátráltató tényező a Duna House szerint az eladói oldal egy részének kivárása, visszalépése. A devizahitellel terhelt tulajdonosok bizonyos hányada szívesen megválna ingatlanjától, ha ebből jól tudna kijönni. Amikor rögzített árfolyamon lehetett végtörleszteni 2011-2012-es év fordulóján, megduplázódott az ingatlaneladások száma. Sokan kikerültek abból a csapdából, hogy a hitelösszeg magasabb a lakás piaci áránál. 

A Duna House példája szerint egy 2007-ben 10 millióért, 20 százalék önrésszel vásárolt lakás a budapesti áreséssel számolva most nagyjából 9,3 millió forintért adható el, miközben a 8 milliós hitel most közel 11 milliósra nőtt. Sokaknak a lakáseladás enyhítene a szorításon, vagy meg is szűntetné azt. A kormány által ígért mentőcsomag a potenciális eladókat "parkolópályára" tette. Joggal várják, hogy a forintosítással enyhülhet a tőketartozás és kedvezőbb feltételekkel lehet majd lakáseladással lezárni a hitelszerződést. Az előző példa alapján a 11 milliós tartozás az ingatlan jelenlegi piaci árszintjére is csökkenhet, ha fix, alacsonyabb árfolyamon forintosítanák a devizahiteleket, de egyelőre ez sem biztos.

A közlemény szerint a kivárás mellett jellemző lett az eladástól való visszalépés is. Egyes számítások szerint a törlesztőrészletek akár 30 százalékot megközelítő nagyságrenddel is csökkenhetnek, ami sokaknak épp az a határ, amely a kényszerű értékesítéstől visszalépésre bátorítja a tulajdonost. A Duna House szerint ha idén a parlament elfogadja a devizahiteles mentőcsomagot, legkorábban jövő tavasszal, de hitelkiváltási banki verseny esetén egyes elemzők szerint akár 1 év múlva lehet az ügyfelek számára is érezhető hatása.