A KÖKI plázának bukta, de a lakáspiacnak jót tesz
Miközben az már a nyitás előtt látszott, hogy a KÖKI Terminál sikere gyengébb lesz a vártnál, ez 10 hónap elteltével biztosra vehető. Ezzel szemben a környékre jó hatással volt a beruházás. Nézzük, milyen változásokat hozott a Kőbánya és Kispest lakóingatlan-piacán az elmúlt pár hónap: Hogyan alakult a kereslet? Hol tartanak most az árak?
A KÖKI Terminál folyosóin még mindig lehet látni üres üzleteket. Nem sikerült kiadni sok helyiséget a nyitásig, s számottevő javulás azóta sem következett be. A KÖKI Terminál tehát nem tekinthető kifejezetten sikeres beruházásnak, van azonban egy kellemes mellékhatása: élhetőbbé, vonzóbbá tette a környéket, ez pedig kihat a X. és XIX. kerület ingatlanpiacára is.
A plázaépítések jellemzően kedvezően hatnak az ingatlanpiacra, s általában megemelik az árakat. Ez azonban csak a válság előtt volt így. Nem is elsősorban a vásárlási lehetőségek kibővülése hat az árakra, hanem az, hogy a beruházások rendszerint a közlekedés fejlesztésével is együtt járnak. Így történt ez a KÖKI Terminál esetében is.
Talán ez eredményezi azt is, hogy sok eladó azt hiszi: a pláza miatt magasabb áron tudja eladni lakását. Nekik azonban szembesülniük kell azzal, hogy a válság keresztbe tett az áremelkedésnek. Ettől azonban még a környék színvonala, élhetősége, közlekedése javult, amiből az következik, hogy az ár/érték aránya is. Vagyis ugyanazon az árszinten jobb adottságú ingatlanokat vásárolhatunk most - hangsúlyozta Balla Ákos, a Balla Ingatlanirodák ügyvezető-tulajdonosa.
A X. és XIX. kerület metróállomásokhoz közel eső lakótelepei soha nem számítottak rossz célpontnak pesti viszonylatban. A metróval feltárt területek ugyanis mindig sokkal vonzóbbak, mint azok, ahol még buszra is kell szállni, hogy elérjük a metróállomást - magyarázta Balla Ákos.
Nagy versenytársa volt ilyen szempontból Kőbányának és Kispestnek a metróvonal másik végénél található IV. kerület, mely azonban a KÖKI Terminál miatt úgy tűnik, lemaradt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a IV. kerületben - nem beszélve az egyébként szervesen hozzá kapcsolódó XV. kerületről - most már alá kell menni a X. és XIX. kerületi, metrókörnyéki áraknak. A beruházással tehát egyértelmű előnyhöz jutott a két dél-pesti kerület.
A közel fekvő XVIII. és XX. kerület a bevásárlóközpont kereskedelmi vonzáskörzetében fekszik - azaz ezekből is a KÖKI-be járnak vásárolni -, addig az ingatlanpiacukon már egyáltalán nem érződik a X. és XIX. kerületihez hasonló pozitív hatás, egyszerűen túl messze vannak.
Kántor Istvánné, a Balla Ingatlanirodák X. kerületi irodájának szakmai vezetője is megerősítette: az árak nem emelkedtek, de az ingatlanokat könnyebb lett eladni. Nem véletlen, hogy a két kerület ingatlanjainak hirdetéseiben rendre találkozhatunk azzal a paraméterrel, hogy hány perc alatt közelíthető meg a KÖKI Terminál. Ez nagyjából megfelel a korábbi “5 perc a metró” hívószónak, s az igazat megvallva ez azért még mindig a legfontosabb tényező.
Az árak tehát nem emelkedtek, de merre járnak az újhegyi lakótelep esetében? Jelenleg egy egyszobás, 36 négyzetméteres panellakás 6-6,5 millió forintba kerül, egy kétszobás ára állapottól függően 6,9-8,2 millió forint között alakul - tehát elég jelentős a szórás ebben a kategóriában -, míg a legnagyobb, háromszobásokat pedig 7,5-8,9 millió forint között találunk a Balla Ingatlaniroda X. kerületi irodájának kínálatában.
A középső szegmensben érzékelhető magasabb árak annak köszönhetőek, hogy ez a legnépszerűbb méret, hiszen egy kisebb családnak már megfelelő, nincs feltétlenül szükségük háromszobás otthonra, ugyanakkor a rezsiköltségek alacsonyabbak.